27 ian. 2012

Fractalia, poetica vizualului

Șerban Foarță, Fractalia
Editura BrumaR, Timișoara, 2004
34 de pagini
Macheta cărții, paginare
și copertă: Loredana Tîrzioru
Tipărit la tipografia editurii BrumaR

tagline: să mai rămânem în Zoomlanda

1. În care se precizează două poziții anti-Foarță

Citind Fractalia, lui Huxley lucrurile i s-ar fi părut foarte clare. Avem de a face cu acel tip de poet care folosește în mod eronat elementele științifice în poezie. În poemul lui Foarță, știința figurează „(...) ca factor în sine, și nu ca mijloc de influență asupra modelului existenței spirituale”. Cu alte cuvinte, Huxley ar spune că informațiile din Fractalia sunt comunicate mai bine de Mandelbrot.
Lui Iulian nu i-ar displăcea neapărat acest aspect, ci mai degrabă „eșuarea într-un manierism ineficient”. Jocurile Barbu-gen i s-ar părea sterile, și cum acestea brodează tot poemul, fiind în același timp și nucleul său, Fractalia ar fi „aproape inutilă”.
De multe ori am avut impresia că Iulian se pricepe foarte bine la poezie și că tocmai de asta îi scapă esența unei poezii care nu-ți cere să te pricepi la poezie. Cum eu sunt total pe dinafară atunci când nu mă ocup de naratologie, am impresia că înțeleg mult mai bine acest poem și de pe această poziție aș vrea să vorbesc mai departe.

2. În care se urmărește seria de zoom-uri și conturul

E clar că Foarță îmbină poezia cu geometria. Fractalia mimează structura unui tratat științific. Are un Argument care nu e deloc o simplă glumă („Acest poem e o transpunere în versuri a paginilor 86-93 ale unei cărți de Roger Penrose”), e îmbibată cu poze care ilustrează fractalii despre care se vorbește și se încheie cu o bibliografie întocmită ca la carte.
Tot poemul ilustrează poetic proprietățile fractalului Mandelbrot. Ne este descrisă imaginea acestei „negritudini”, „țara Zoom” (pag. 10): „o pată stranie”, „o insectă / nemaivăzută și suspectă”, „o ceașcă-ntoarsă, de cafea, / o zdrențuită catifea”, „un lac din care (...) / curg pârâiașe superflue”.
Pe tot parcursul poemului este urmărit conturul acestui fractal printr-o succesiune de zoom-uri: „Să mai deschidem o fereastră” (pag. 11) prin care vedem „țărmul apărut din pete / care, de cincisprezece ori / mărite, -ncearcă să repete / conturu-a ceea ce crezum / că-i unicul domeniu Zoom”. După ce descrie noua priveliște ivită după zoom, se mai efectuează unul: „Măriți de zece ori, te bucuri / să vezi, acum, că zișii muguri / se-aseamănă (și în ansamblu, / și-n amănunt) / cu-ntregul amplu / pe care-l reproduc în lanț)” (pag. 15).
Odată procesul repetat îndeajuns, se ajunge la forma inițială, „o pată stranie” (pag. 29).
Foarță nu își propune mai mult, ci doar să descrie acest traseu vizual pe conturul fractalului și să noteze proprietățile acestuia (iterație, forma neconvențională, bizară și jucăușă).
3. În care se resping cele două poziții anti-Foarță

Pe Huxley e ușor să-l respingi punând totul pe seama postmodernismului. Chiar Mandelbrot spunea că fractalii sunt poetici, și că, deocamdată, asta este și singura lor utilitate. În plus, Foarță urmează atât de atent subiectul pe care și-l propune, încât nu i se poate reproșa nimic din punctul ăsta de vedere. Poemul lui e atipic, pare lipsit de formă și sensul e și el diluat, pasaje întregi se repetă răsturnat, se folosesc exclusiv imagini vizuale, versurile par a urma o logică a jocului etc. Autorul esențializează liric atât formal, cât și semantic această geometrie. Bine, Huxley tot ar fi preferat să vadă documentarul Fractals – the colors of infinity.
Poziția lui Iulian e mai greu de respins. Cui nu-i place Barbu e clar că n-o să-i placă nici Foarță. La fel și în cazul fanilor lui Arghezi (și sunt ceva! mai ales printre hip-hop-eri, Rimaru de la RACLA fiind unul dintre ei). Dacă o resping, o resping pentru acest caz particular: Fractalia e doar o transpunere lirică, bazată pe frumusețea vizuală scrupulos căutată. O adevărată poetică a vizualului în care semnul grafic tinde spre desen și dans: „o jerbă / de flori, nu mai puțin superbă...” (pag. 28).

P.S.: De remarcat condițiile editoriale. Fractalia e publicată în foi dreptungiulare, portocalii, lucioase. Un aspect inedit.

Repere critice:

  1. Aldoux Huxley, Și restul e tăcere. Editura Univers, București, 1977. Traducere de Antoaneta Ralian. Prefață de Marian Popa. Eseul – „Și ochelarii neputincioși dau ghes ochiului sleit”, pp. 36 – 44. Din volumul Muzică în noapte.
  2. Iulian, Șerban Foarță (!). În Doamna Grasă, Anul I, nr.4, octombrie 2009, pag. 9.

7 comentarii :

  1. M-am grabit atunci cu judecatile de valoare - acuma as zice altceva despre el, daca m-as apuca sa-l recitesc.

    N-am zis si nici n-o sa sustin vreodata ca nu-mi "place" Barbu. Barbu e genial. Si nu mi se pare neaparat ca Foarta face ce face Barbu - cred ca seamana intrucatva pentru ca amandoi se trag din Mallarme si Poe, dar Foarta ia de la Mallarme tehnica (sa zicem, vezi hologramele) si de la Poe filosofia compozitiei. Barbu n-ar fi mers pana la capat spunand ca poezia e o treaba rationala - ar fi sustinut-o de dragul de a se detasa de toate "primitivismele" avangardei, dar mi se pare ca a ramas, in cele din urma, un nietzschean. Placere, Grecia, extaz, liric absolut etc.

    RăspundețiȘtergere
  2. As spune chiar ca prin evlavia pe care o are pentru Poe, pentru Quincey, pentru Novalis (uneori), Barbu e mai aproape de romantism, fie el si-un romantism care incepe sa-si puna problema limbajului si a constructiei, trecut deci prin manierismul simbolist/victorian/fin de siecle, cum vrei sa-i spui. Foarta e mult mai interesat de posibilitatile formei poetice (vezi traducerile din trubaduri, care cautau la fel de elaborate arhitecturi)si de posibilitatile lbj-ului in poezie - o curiozitate mai degraba...postmoderna.

    RăspundețiȘtergere
  3. da, dar amândoi au chestia aia... cum să spun... amândoi sunt flamboaianți (sic!) la nivel de rimă&sens. diferența e, i-aș spune, de flow. capitol la care barbu e mai bun tocmai pentru că se detașează de extremismele avangardei, în timp ce foarță acolo se simte bine. amândurora le place jocul și le place să facă paradă de joc cum unora le place să facă paradă de erudiție. barbu e mai serios în joc, foarță se simte sigur prea sigur pe el ca să-i mai pese neapărat de superficial&adâncime.

    păi și cum vine asta, cu judecata de valoare și graba?

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu vad parada de joc la Barbu. Nu mi se pare ludic, poate doar in sensul larg in care orice modernist e, ocazional, ludic. Chiar si-n poemele balcanice, cantece (Domnisoara Hus, de pilda), ziceri, oratii - cred ca are un atasament sincer pentru ele pentru ca ii oglindesc cumva melancolia. se poate sa nu se confirme ce spun, daca te uiti la text, dar asa mi-l imaginez.

    Foarta, mai putin din avangardele "clasice", suprarealism et co. cat din alea postbelice - vezi incercarile de combinatorica ale astora de la Oulipo; de fapt, pe Queneau cred ca-l si traduce, sau traduce din.

    cat despre a te simti prea sigur pe tine cat sa nu-ti mai pese de superficialitate/adancime - asta e o discutie grea. e discutabil daca e sau nu bine ca poetilor sa nu le pese de superficialitate-adancime. nici nu stiu daca poti propriu-zis sa-ti propui asta, poet fiind - si-apoi sunt feluri si feluri de a sta la suprafata, de a te duce in adancuri. mie mi se parea atunci ca nu face, ca toti prestidigitatorii, decat sa gliseze pe suprafete si de-asta zisesem (mai mult cucerit de propriul curaj decat de evidenta concluziei) ca e un poet minor. azi n-as mai stii sa zic ce e acela un poet minor.

    RăspundețiȘtergere
  5. discuția merge prea departe. făcea ana gheorghe niște desene foarte mișto după barbu, care la un moment dat aveai impresia că explică la modul hermeneutic unele chestii. barbu mi se pare foarte ludic, libidinos aproape. de exemplu

    La râpa Uvedenrode
    Ce multe gasteropode!
    Suprasexuale
    Supramuzicale;

    Gasteropozi!
    Mult limpezi rapsozi,
    Moduri de ode
    Ceruri eşarfă
    Antene în harfă:

    Uvedenrode
    Peste mode şi timp
    Olimp!

    Ceas în cristalin
    Lângă fecioara Geraldine!

    Dantelele sale
    Ca floarea de zale,

    Prin braţele ei
    Gheţari în idei,

    La soarele sfânt,
    Egal – acest cânt:

    Ordonată spiră,
    Sunet
    Fruct de liră,
    Capăt paralogic,
    Leagăn mitologic,

    Din şetrele mari
    Apari:
    O cal de val
    Peste cavală
    Cu varul dcasupra-n spirală!

    Încorporată poftă,
    Uite o fată:
    Lunecă o dată,
    Lunecă de două
    Ori până la nouă,
    Până o-nfăşori
    În fiori uşori,
    Până-o torci în zale
    Gasteropodale;

    Până când, în lente
    Antene atente
    O cobori:

    Pendular de-ncet,
    Inutil pachet,
    Sub timp,
    Sub mode
    În Uvedenrode.

    RăspundețiȘtergere
  6. era și timpul să-l mai lăsați și pe haidu să scrie!

    RăspundețiȘtergere