Cu Irina și
Emilian la metrou, deja așteptăm de vreo zece minute, plictiseala
și iritarea se instalează confortabil, nimeni nu vorbește, se aude
doar vioara unui cântăreț ambulant. În cele din urmă apare și
trenul, lent, mulțimea se îmbulzește spre uși, Emilian zice că
parcă e finalul unui film, când intră credits-urile, și
deodată chiar așa ne simțim, deși avem aceleași elemente de mai
devreme totul pare că s-a redistribuit, vioara e coloana sonoră,
trenul lent capătă altă semnificație, simbolizează ceva pentru
protagonistul filmului, mulțimea îmbulzindu-se spre uși, viața
reluându-și traseul, simțim un fade out pe măsură ce
intrăm în tren.
Niciun
poetician dintre cei pe care i-am studiat la facultate nu m-a făcut
să înțeleg mai bine funcția poetică a limbajului ca Emilian
atunci, deși abia peste ceva timp am făcut legătura, era ceva care
redefinea schema proceselor de comunicare pe care-o făcusem în
liceu și în care n-am crezut niciodată, o redefinea sau o
distrugea pur și simplu. Canalul folosit de emițător devenea un
adevărat câmp de luptă, pregătit cu migală dinainte, minat cu
tot felul de funcții, astfel că atunci când mesajul, cuvintele
alea înaintau neștiutoare pe câmp, erau inevitabil detonate,
deturnate de la sensul lor propriu, explodând într-o miriadă de
sensuri ascunse: asta era cea mai plăcută chestie, explozia aia ca
un joc de artificii care nu era totuși un joc de cuvinte, care ar fi
fost banal prin comparație, ci pur și simplu o debanalizare totală,
o nouă legătură care se crea la capătul mesajului, pe care-l
reproiectai înapoi ca să înțelegi că de fapt acest sens nebănuit
era de la bun început în fața ta, așteptând cuminte pe cineva
care să-l înțeleagă, să-i actualizeze virtualitatea. Numai noi
percepeam însă asta, pentru că la fel cum studenții de la real
aveau jargonul lor, și el axat pe virtual, doar că alt virtual, la
fel aveam și noi jargonul nostru, un jargon invizibil și existent
în limbajul comun sub formă latentă. Nu-mi părea rău că făcusem
facultatea asta.
Relația asta
s-a păstrat de atunci și sper să se păstreze pentru tot restul
vieții, o continuă pendulare a sensurilor dinspre suprafață spre
adâncime, coordonate care nu sunt definite pe axă verticală ci
într-o formă de cerc, pentru că, spre deosebire de robinetul
stricat de acasă, pe care-l învârți spre dreapta, îl deschizi,
îl mai învârți spre dreapta, ai presiune mai mare, continui să-l
învârți în aceeași direcție și în cele din urmă se închide,
noi când ajungem la aceeași suprafață de la care am pornit,
făcând ocolul în adâncime, ajungem la cu totul alt rezultat.
Privim suprafața prin prisma adâncimii, deși tot aceeași
suprafață privim, și acolo se desfășoară de fapt jargonul
nostru.
Am văzut însă
mulți care au renunțat la jocul ăsta în favoarea unei comunicări
evidente, la scara 1:1, din simplul motiv că nu mai au partenerii de
dialog care să aibă acces la dedesubturi. Presupun că e
destul de greu pentru cineva care a terminat Litere să nu-și mute
anturajul într-o cu totul altă direcție, și odată ce nu mai ai
cu cine să exersezi funcțiile astea ale limbajului, ele se tocesc,
la fel și limbajul. E drept, pornești cu o sensibilitate în plus
față de ceilalți, dar o pierzi pe parcurs, pe măsură ce încetezi
să mai duci acea luptă continuă atât împotriva evidentului, cât
și împotriva profunzimilor. Ce ne interesează cu adevărat e acel
evident la care ajungem după ocolul în adâncime, la care ajungi
însă degeaba de unul singur, din moment ce pentru ceilalți efortul
tău e invizibil. E păcat pentru că ăsta e probabil singurul lucru
cu care rămânem după facultate.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu