23 mar. 2014

Limba noastră-i o povară



M-a luat prin surprindere un tip din Londophone când mi-a spus că primul lucru pe care îl observă la oameni e sintaxa, deși tot sintaxa o apreciez și eu cel mai mult, dar numai în timpul lecturii, de asta și sunt nebun după Agopian și Faulkner. Chiar nu-mi trecuse prin cap că ai putea să „vezi”, să fii sensibil la sintaxa cuiva în timp ce vorbește.
Tipul mi-a mai dat vreo două explicații și o sumară descriere, la care nu am fost foarte atent pentru că încercam la rândul meu să îi deslușesc sintaxa. Nu reușeam, era mereu ceva care îmi scăpa, în mare pentru că nu știam exact cum ar trebui să-mi imaginez sintaxa, e ca și cum ai încerca să traduci în timp real dintr-o limbă pe care de fapt n-o stăpânești, chiar când crezi că ai prins ideea apar noi elemente care complică structura și se dărâmă tot eșafodajul.
Mi s-a părut un lucru frumos, așa că l-am uitat imediat. Abia peste câteva luni, adică ieri seară, mi-am adus aminte de chestia asta cu sintaxa, când tot așa eram cu Cristina în Londophone și vorbeam cu niște persoane. Era unul puțin amețit care vorbea întruna, nu știu cum s-a adus discuția despre Die Antwoord și ăsta a sărit imediat că ce mult îi place lui formația. Accidental, și mie îmi place și chiar stătusem câteva ore bune uitându-mă la videoclipurile lor, pe care le savuram pur și simplu ca pe un festin vizual, încărcat ochi cu tot felul de elemente grotești și amuzante, colorat și totuși întunecat ca ton. Mă rog, eram curios să văd de ce le place altora formația, știu că au destui fani la noi. În ciuda faptului că și ăsta voia, se vedea asta clar, să mai adauge ceva, o explicație sau măcar un adjectiv, nu reușea decât să-și exprime, la scara de unu pe unu, admirația prin trei scurte cuvinte.
Ceea ce se vedea în privirea lui e ceea ce-mi place să cred că se vede în ochii unui nebun, în timpul unei crize fabulatorii acute; desprinderea aia totală, ruperea de lumea reală și abandonul acesteia în favoarea propriilor fantasme, vizibile doar prin ochii lui care joacă de fapt rolul unei interfețe între cele două lumi. Poți să vezi fizic, concret ceva din nebunia aia în ochii lui, la fel cum puteai să vezi fizic, concret ceva din golul interior în ochii ăstuia care nu-și putea exprima nicio părere, rupând orice contact cu realitatea în care se făcea că îi plăcea la nebunie o formație, pentru că da, în lipsa unei mărturii, unor descrieri a plăcerii, aceasta încetează să mai existe și se transformă într-o plăsmuire, pe care nici el nu și-o poate explica și asta nu pentru că ar fi inexprimabilă, ci inexprimabilă de către el.
Deci nu faptul că nu poți să zici mai mult de trei cuvinte despre ceva ce îți place foarte mult, ci faptul că vrei să spui mai mult de trei cuvinte despre ceva care îți place foarte mult și nu reușești decât să rostești numele unei melodii (și pe ăsta îl nimerești greșit) și să te prăbușești în propriul neant lingvistic din care nici phoenix n-ar mai reînvia. Un imens sentiment de dezgust și lehamite m-a cuprins și mi-am amintit ca prin farmec cuvintele fostei profe de română, care ne îndemna să citim o carte măcar ca să putem lega două cuvinte. I-am dat dreptate și am intrat astfel într-o nouă etapă a bătrâneților și nesuferințelor mele.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu