Indiferent despre
ce domeniu e vorba, eseul începe cu o temă generală și un deadline. Când afli
termenul de predare ai, probabil inconștient, sentimentul că eseul este de fapt
gata, l-ai și scris în mintea ta și gravitează pe-acolo pe undeva, prin
cotloanele întunecate ale creierului, într-o formă pe jumătate creată prin
chiar faptul că e increată. Sigur, despre X pot să scriu câteva pagini, mai
ales dacă citesc Y și Z, n-ar trebui să dureze mai mult de câteva zile din
momentul în care mă apuc serios de
treabă. Pornești de la două premise, ambele pline de
speranță: ai o abiltate de care nu ești pe deplin conștientă, prin care se face
că eseul este ca și scris, deși nu te-ai apucat nici măcar să citești pentru
el. Doi, ești convinsă că poți să te apuci serios
de lucru. Sigur, poate nu chiar azi, este totuși devreme, dar de mâine începi
să frunzărești niște chestii, pui pe foaie idei vagi, la care te mai
gândești în zilele următoare. Când o să te apuci de scris ca lumea va fi ca
și când ai transcrie de fapt eseul, care a stat tot timpul ascuns într-un colț nebănuit
al minții tale. Să-i mulțumim celor care ne-au împins în tot timpul ăsta de la
spate, că fără ei n-am fi avut impulsul de-a scoate afară tot ce era acolo.
De când auzi subiectul
pe care va trebui să-ți construiești eseul, îți vine o idee. Că nu e o idee ca oricare alta ți se pare evident, mai ales
că vorbești cu alții despre ea și nu numai că li se pare și lor bună, dar
descoperi în toate dialogurile noi idei ajutătoare, se conturează deja traseul către
orizonturi pe care nu le bănuisei la început. Simplul fapt că vorbești
despre ideea ta ți se pare de fapt o chestie care ține de munca pe care o vei
depune când te vei apuca de scris, poți deja să te consolezi cu faptul că, deși
au trecut zile bune de când ai aflat deadlineul - și deci de când a început
numărătoarea inversă, poți să auzi ceasul ticăind draconic de fiecare dată când
pui capul pe pernă – uite, nu e adevărat că n-ai făcut nimic. Din contră, prin dialog
ai construit deja ideea în proporție de... peste 50%. Emilian îmi spunea odată că
i-ar plăcea să nu trebuiască neapărat să scriem eseuri, ci să venim doar cu
ideea, pe care s-o prezentăm și atât, fără citate, fără toată munca aia surdă din
spatele ideii, care de fapt nu face altceva decât să se opună ideii noastre,
astfel că munca devine de fapt o luptă împotriva tuturor celorlalte idei care-au
fost înrădăcinate în lumea eseurilor prin multă, multă muncă, de care o să ai
și tu parte. Nu e cale de ocolire, odată ce s-a stabilit că ideile trebuie susținute
prin muncă, sistemul s-a așternut așa pentru totdeauna. Nu există scurtcircuit.
Ba da, evident că
există, dar nu e pentru tine, e fie pentru cei care n-au idei destul de interesante
pentru a face să se merite munca, fie pentru cei care pur și simplu nu știu cum
să-și susțină ideea, chiar dacă ar munci la asta săptămâni întregi, din primul
moment în care au aflat deadlineul, să zicem. Scurtcircuitul îl știm cu toții, unii
îl acceptăm ca pe o soluție de rezervă, sau o cale demnă de a ieși din impas, pe
care poți s-o alegi fie de la bun început, „eu n-o să am destul timp ca să scriu
eseul”, fie la final, când te trezești în noaptea deadlineului fără nimic,
nimic. Și-atunci bagi ca nebunul, compilezi din toate sursele care-ți ies în
cale, fără absolut nicio noimă decât cea a cuvintelor cheie. Am de scris despre
arta modernă? Orice articol sau carte care face o referire la ea poate și va fi
citată în eseul meu; voi broda pe marginea subiectului până când o să umplu și
ultima pagină necesară, până a doua zi dimineață, când îl voi printa la
rezepeală și-l voi înmâna cui o fi. Ideea inițială, cusută printre citate, e
vizibilă de la o poștă: am repetat-o de fiecare dată când nu știam cum să leg un
citat de următorul, ca și cum aș striga de acolo, din pagină: uite, asta e
ideea mea, asta voiam să spun în eseul ăsta!
Dar tocmai pentru
că ai o idee bună nu alegi calea ușoară, nu, eseul tău va fi ca la carte. Așa
că te-apuci să citești. Pentru un moment chiar ai impresia că, uite, te-ai
apucat serios de treabă, chiar n-o să
mai ai nevoie de niciun fel de scuze când o să te întâlnești cu alții, n-o să
mai trebuiască să le zici că nu, încă n-ai avut timp să scrii nimic, pentru că,
vezi, a intervenit nu știu ce. Nu intervine nimic, ești tu și sursele primare,
tu și sursele secundare. Crezi că se poate. Vezi că se poate. Te-ntrebi că oare
de ce nu te-ai apucat mai devreme, acum ai fi fost aproape gata. Cafea, țigări,
o muzică în surdină, subliniezi, interpretezi, aranjezi citatele în funcție de
relevanță și subiect, asta se potrivește acolo, asta dincolo, totul începe să
facă mult mai mult sens. Te simți stăpână pe ideile și retorica ta, ce bine o să
iasă, în câteva zile e gata. Poate că de fapt chiar sunt deșteaptă.
A doua zi se mai
duce din entuziasmul de început, revii peste considerațiile din ziua precedentă
și abia acum observi un ceva care scârțâie. Nu e nimic grav, nu-i cazul să-ți
faci griji, nimic ce nu poate fi rezolvat și ajustat chiar din mers, doar că
unul dintre argumentele de ieri nu mai pare la fel de valid, îl vezi în colțul
monitorului, blurat, și parcă totuși nici nu e nimic, ca atunci când îți intră
o insectă în ochi și încă mai ai senzația că e acolo, dar încerci să te
asiguri, cu vocea rațiunii, că nu mă, stai liniștită, a ieșit singură, totul e bine. Sigur
că poți s-o rezolvi din condei, s-o aduci pe calea cea bună, doar că mai
trebuie să citești câte ceva, să fii sigură că faci bine ce faci. Din ceva
ajungi, normal, la altceva, și după un zig-zag fulgerător prin câteva articole de
specialitate se conturează deja, în costumul ei sobru și scump, eroarea. Nu, argumentul pur și simplu nu
se poate susține. Și n-ar fi atât de grav, dar după un double-check rapid prin toate schițele și notițele pe care le ai până acum, s-ar putea să aibă anumite
implicații nedorite. De fapt, îți cam fute ideea inițială, despre care credeai
că vai, ce bună e, și-acum e șubredă și vai de mama ei.
Te lupți, citești,
procrastinezi, remodelezi ideea, nu se poate să cadă tot eșafodajul de la un
argument, ideea poate fi revalorificată altfel, o abordare nouă asupra
problemei o să facă minuni. Sigur, asta a doua zi, acum ești prea obosită și
oricum nu mai ești bună de nimic. A doua zi se schimbă într-adevăr lucrurile și da,
ți-e clar acum că o poți scoate la capăt. Uite, ai dat chiar de un articol care
o să te ajute mult, cineva care vorbește chiar despre subiectul tău și o face foarte
bine. Prea bine. De fapt, într-un singur paragraf expune, clar și concis, chiar
ideea pe care o aveai la început dar pe care n-ai putut s-o articulezi, și rămâi
mască, nu se poate așa ceva. După câteva minute îți revii și încerci să
evaluezi, la rece, pagubele. Sigur, ideea ta nu e originală, dar asta nu
înseamnă că nu merită explorată mai mult, autorul ăsta a zis-o doar așa, tangențial,
despre cu totul altceva vorbește în articol. Dar acum, că o vezi acolo, perfectă
în numai câteva rânduri, rămâi ușor halucinată, ți se pare că spațiul dintre
cuvintele alea îți invadează monitorul, îți atacă privirea, literele dansează
în fața ta ca să-ți facă în ciudă că nu-s ale tale. Trebuie să regândești eseul
și mâine să-l predai.
Nu mai ai mult de
scris, dar trebuie să întorci cumva lucrurile în favoarea ta. Sigur, ideea e
cum e, analiza mea totuși e bună, și poate că pot să ajung cumva la o concluzie
decentă, chiar dacă nu aia pe care mi-o doream. Și-atunci îți dai seama că de
fapt trei pagini sunt a dracului de mult, nu poți să le scrii într-o noapte, te
doare capul și pur și simplu ideile refuză să se mai formeze, să se lege, cauți
prin sursele secundare dar nu cauți informație, ci inspirație, ceva care să se
preteze la fel pe subiectul tău, ceva care să implice cât mai puțin efort
intelectual posibil, ceva cu care să termini, dracului, odată. Cu toată
porcărioara asta. Și-atunci apare, se ivește așa de după cine știe care cortină
ascunsă, soluția – care era de fapt
mereu acolo: nimănui nu-i pasă.
Nimănui nu-i pasă
cu adevărat. E doar un eseu, care trebuie făcut și atât. N-o să schimbe nimic, lucrurile
o să continue ca mai înainte, n-o să te privească nimeni cu dispreț, nimeni nu se
așteaptă la nimic senzațional. Ba chiar o să le placă, o să-ți spună că da,
ideea (iar ideea aia, de ce n-am
rămas la stadiul de idee? cui îi trebuie de fapt ideea asta dezvoltată? există un monstru academic undeva
în beciurile universității pe care dacă nu-l hrănim cu idei îngrășate o să iasă
de-acolo și-o să facă prăpăd, o să ne soarbă creierele direct cu paiul și-o să
râgâie zgomotos savurându-și cocktailul monoton), ideea ar putea fi dezvoltată, e bună, și chiar o să-ți propună
chestii și multe, multe sugestii. Undeva,
pe parcursul acestui lung traseu de rac, s-a pierdut și ideea, și speranța
ideii, așa că-ți zici, ca de obicei, ca atunci când te trezești prea mahmură, că
data viitoare n-o să mai faci așa, o să te-apuci la timp și-o să muncești de la
bun început serios. Serios!
Sau arta de a scrie ''creeată'' in loc de ''creată''.
RăspundețiȘtergere