12 oct. 2013

5 citate din Agopian cu care să-ți adormi copilul


Te trezești des în toiul nopții și nu știi dacă e vorba de vreo alarmă de incendiu sau a izbucnit în sfârșit apocalipsa zombie? După ce te mai dumirești un pic, te uiți în stânga și-ți vezi partenera de viață dormind și sforăind silențios, te uiți în dreapta și vezi peretele dincolo de care bebelușul tău urlă de câteva minute întruna, și-ți dai seama că a venit, într-adevăr, sfârșitul lumii. 

N-ai nicio șansă să o trezești pe maică-sa, așa că te ridici bombănind din pat și-ți croiești anevoie drumul spre camera copilului. Ajungi la el și-l iei în brațe, dar cum să-l liniștești cu pieptul tău plat? În zadar îi cânți și-i vorbești minute în șir, îi dai suzeta și-i încălzești laptele. Micuțul e pus pe scandal, așa că e momentul să alegi o soluție mai bărbătească. 


Ce are un bărbat mai la îndemână în astfel de situații, dacă nu apetitul lui pentru fabulos? Nu mai sta pe gânduri, pune repede mâna pe cele două volume de opere complete ale lui Ștefan Agopian și citește-i următoarele pasaje:

  1. „ - Dacă vrei, pot să te învăț să strănuți ori de câte ori ai poftă, și, drept dovadă, se strâmbă puțin, se uită cruciș drept spre vârful nasului, apoi, ca și cum toate acestea ar fi fost aducătoare de strănut, Siomon Talaba strănută”. (Sara, pag. 91)

Recomandat spre folosire atunci când copilul plânge cu sughițuri. Pentru un efect mai puternic, poți să exemplifici printr-un strănut sănătos, dar nu prea tare, să nu sperii copilul.

  1. „- Va veni iarna, spuse Sara, şi lumina va fi atunci mai adormită decât noi”. (Sara, pag. 155)

Un pasaj destul de scurt dar de efect. Recomandat mai ales în zile ca acestea, indecise, când iarna nu știe dacă să vină sau să plece. În caz că nu funcționează din prima, se poate reciti de câteva ori, din ce în ce mai șoptit.

  1. „- Pe urmă, de plictiseală şi de atâta mâncare pe gratis, ne-am apucat să facem un herbarium cu plantele de le găseam în jurul butoiului. Strângeam ierburile mai acătării şi le puneam la presat în cărţile Sfinţiei Sale. Istoria naturală a lui Pliniu ne folosea ca îndreptar. Odată, am furat un butoi cu vin şi ne-am ascuns în bibliotecă. Ne-am îmbătat aşa de tare, încât Ioan mi-a citit toată noaptea despre plante. Nu după multă vreme, am publicat Catalogul plantelor din jurul butoiului, la Academia Regală Engliteriană”. (Manualul întâmplărilor, pag. 342)

Acest fragment se poate citi în timp ce se oferă biberonul copilului. Stimulează pofta de mâncare și alungă plictiseala. Atenție, poate provoca hohote de râs.

  1. „Găunoşitură se ridică, lung, slab, căscă gura mică de o avea sub mustaţă, o căscă atât de mult, de i se puse un cârcel la fălci şi, rămânând cu ea aşa, scoase un hohot prelung, de se cumtremurară pereţii. - Ăsta stinge focul când râde! zise o muiere”. (Tache de catifea, pag. 546)

Pasaj foarte bun mai ales atunci când copilul o dă din plâns în râs.

  1. „Şi, ieşind, un soare alburiu mă izbi, strecurându-se spre mine prin mirosul camforului, mă învălui o lumină călâie, şi anul 1812 începu deodată, atunci.” (Tache de cartifea, pag. 571)

Un pasaj numai bun de citit copilului atunci când răsare soarele. Acționează instant, mizând pe sentimentele repede schimbătoare ale copilului.

Dacă ai citit aceste cinci fragmente, copilul ar trebui acum să doarmă și să viseze frumos, semn că a înțeles perfect opera lui Agopian.

Agopian, Ştefan. Opere I, Editura Polirom, Bucureşti, 2008

Agopian, Ştefan. Opere II, Editura Polirom, Bucureşti, 2009

4 comentarii :

  1. vezi, bre, ca primu' volum a aparut in 2008.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici am corectat, da' in licenta nu mai am ce sa fac...

      Ștergere
    2. in licenţă? detalii, detalii.
      oricum, cel mai bun, haios, minunat text pe care l-am citit de aseară încoace.

      Ștergere
    3. ei, am avut si eu o licenta despre agopian, strategii narative, etc.

      Ștergere