T.O. Bobe, Contorsionista, Editura Humanitas, 2011
tagline: „o să uiți că ai vrut să polenizezi lumea
cu urmele altor lumi” (pag. 245)
Contorsionista este una dintre cărțile care pot fi citite
ca un manual de tehnică narativă. Fiecare povestire în parte ar merita o
analiză naratologică, dar mă voi limita în cele ce urmează la povestirea Bună dimineața, cimpanzeeo, și nici
măcar pe aceasta n-o voi aborda decât marginal.
Ca și în restul povestirilor care
alcătuiesc Contorsionista, Bună dimineața, cimpanzeeo are un
profund caracter cinematografic, ceea ce ar putea la fel de bine să fie și o
cheie de lectură (a se citi, de exemplu, cu Videologia
în mână). Dar ce e frumos este că acest caracter cinematografic este total diferit
de nararea anostă, rece a unui autor ca Alain Robbe-Grillet. Din contră, T.O.
Bobe reușește să creeze un narator care redă secvențele filmic, cadru cu cadru uneori,
fără să păstreze o poziție fixă de-a lungul narațiunii: nu este nici după
umărul personajelor, nici înăuntrul acestora, ci oriunde simte că e nevoie de
el, într-o manieră extrem de ludică – ca și cum Robbe-Grillet și-ar fi dat
întâlnire cu Julio Cortazar.
Povestirea începe cu o descriere
panoramică, lentă a camerei protagonistei, plină de jucării drăgălașe pe care
naratorul, intrând în pielea personajului, le personifică. Abia apoi, într-un
contrapunct ironic (ironia vine din modalitatea de narare a scenei, nu din
partea personajului), apare prima replică: „- Îmi bag
picioarele!” (pag. 183).
Multe secvențe mizează pe aceste gaguri
vizuale; de exemplu, mama protagonistei este nevoită să stea câteva momente cu
Dana, prietena fiicei sale. Dana își suflă nasul și, dintr-un reflex, mama îi
cere șervețelul ca să îl arunce, creând un moment jenant pentru Dana. Iată cum
este redată tăcerea stânjenitoare dintre cele două personaje: „Și Dana o să-i
pună jenată în palmă ghemotocul mucos pe care se pregătea să-l ascundă undeva
în rucsac, o să-i zâmbească suav și apoi o să tacă, și iar o să tacă, pe urmă o
să tacă din nou” (pp. 190-191).
Întreaga povestire pare construită în
jurul unor succesiuni de prim-planuri, care imprimă viteză narațiunii fără să atragă
prea mult atenția asupra tehnicii folosite, ca aici, unde detaliul nu este necesar
povestirii în sine, dar conturează foarte bine personajul și este introdus prin
această tehnică cinematografică de aducere în prim-plan: „- S-au furat,
domnișoară, o să-ți răspundă el, trist. Și o să vezi că are două degete îngălbenite
de nicotină” (pag. 200). Alteori acest lucru se întâmplă mult mai explicit: „O
să-i zărești mai întâi în plan-detaliu părul gros de pe piept” (pag. 245).
Personajele sunt individualizate prin
tehnici care țin exclusiv de scenaristică – discurs și preferințele vestimentare,
muzicale, culturale etc. Chiar și replicile personajelor sunt redate aproape
simultan, prin conjuncția „și” (remarcăm în treacăt că personajele sunt atât de
bine construite și individualizate încât am fi știut cui aparțin replicile și
fără ajutorul naratorului):
„Și domnul în uniformă:
- Nu s-au furat.
Și Dana, de la rând:
-Hai, mă, nu mai face scandal!
Și șefa de magazin:
- Dacă vreți, bine. Dacă nu, eu n-am timp să stau
la discuții.
Și tu:
- Nici cu Protecția Consumatorului n-o să vreți să
vorbiți?” (pag. 204)
Se spune că în dialoguri se observă talentul
prozatorului. T.O. Bobe a demonstrat deja că mânuiește excelent arta oralității
și a păstrării unui anumit registru prin Cum
mi-am petrecut vacanța..., în Contorsionista
nu poate decât să rămână consecvent și chiar să pluseze. Uite, de exemplu, cum,
chiar și atunci când imaginația protagonistei o ia razna, ea păstrează
registrele și dialogul, în mijlocul unei scene pline de realism magic în care personajele
se transformă în animale și devin violente: „- Nu la operație! Nu!” (pag. 206) –
se vaită paznicul lovit, din corpul unui cimpanzeu.
Tehnica cinematografică se apropie de
multe ori de ceea ce a devenit între timp un clișeu vizual: slow-motion-ul a la Matrix: „Și o să plutești, cimpanzeeo,
și cioburile o să plutească în relanti în spatele tău” (pag. 207), dar, bineînțeles,
la T.O. Bobe aceste dilatări temporale sunt o pastișă, scena fiind brusc
întreruptă de observația Danei: „- Hai, mă! Ce atâta scandal? Napolitane
de-astea vreai, nu-i așa?”.
Pe tot parcursul acestei povestiri se
folosește o tehnică la fel de cinematografică pe care aș numi-o a defocalizării: tot ceea ce se întâmplă
în jurul protagonistei este estompat: „o să mergi pe lângă Dana, o s-o auzi și
n-o s-o auzi spunând ceva despre rădăcină de vetiver” (pag. 220), și, explicit,
aici: „Și tu o să stai cu iPhone-ul în mână, o să te uiți la display și o să
știi că în fața ta e o masă și că pe masă paharul de Mojito e gol, o să știi că
Dana e dincolo de tăblie și că în jurul tău sunt alte mese, și alte pahare, și
alți oameni, și câini, o să știi toate
astea, dar o să fii într-o bulă și, închisă în aerul ei, o să te scufunzi” (pp.
227-228).
Această tehnică a defocalizării creează
atmosfera de ireal, de vis, și introduce foarte bine elementele de realism
magic. La toate acestea se adaugă și naratorul jucăuș, foarte user-friendly, care,
în afara cultivării unui soi de stil indirect liber, își mai permite și câte un
salt de la o instanță narativă la alta, ca aici: „chelnerul o să vină și, după
ce-o să plătești, o să vezi că nu mai are pixul în buzunar și o să speri că i-a
intrat undeva. Și Dana o să te întrebe: - Ce să intre? Și cui?” (pag. 230).
Aici e imposibil de precizat care este distanța dintre instanțele narative (narator-personaj),
ca la Agopian și Vișniec (în Cafeneaua
Pas-Parol), ceea ce unifică întreg textul și îi imprimă o viteză narativă
crescută, tot în stilul unui indirect liber.
Mai adăugăm și referințele pop-culture,
care includ utilizarea unor tehnici de bandă desenată: „și atunci, deasupra
capului tău, într-o bulă, o să apară un baton de secară, cu semințe și coajă
crocantă” (pag. 199) și a unor comparații interesante, foarte la îndemână unor studente din zilele noastre: „O să stai între ei și o
să ai impresia că te vezi din afară și că fotografia asta a ta îți e cunoscută,
o să cauți prin minte, o să scotocești rapid fișiere, albume, o să compari, o
să ștergi, o să afișezi alte poze în loc” (pag. 208).
Niciuna din tehnicile acestea nu sunt
gratuite, toate servesc fie conturării personajului, fie a temei (alienarea
protagonistei), ceea ce înseamnă că naratorul este pe deplin conștient și stăpân pe
ceea ce face. O raritate în literatura contemporană.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu