E adevărat că pentru niște studenți la Litere citim și înțelegem
foarte puțină poezie, dar lucrurile nu au stat întotdeauna așa.
Și de fapt nu asta e problema, că înțelegem sau nu poezia, ci că
am încetat să mai facem vreun efort. Era o vreme când cu toții
încercam să găsim câteva răspunsuri, am fi făcut orice pentru o
analiză bună, am fi fost în stare
să-l ascultăm chiar și pe Dan vorbind pedant jumătate de oră
despre istoria marxismului doar ca să ajungă, într-un final, la
cele câteva cuvinte despre Arghezi, pe care i le smulgeam cu
cleștele și de la care porneam când ne scriam eseurile. Cuvintele
acelea însă veneau pe un cu totul alt ton, de parcă poezia în
general ar fi fost un adversar slinos, pe care nu-l poți apuca fără
să-ți alunece printre degete, lăsându-te cu ochii în soare și
mâinile murdare.
De fapt, dacă ne-am apuca să scriem istoria studenției noastre, am
putea la fel de bine să ne legăm toată evoluția de modalitatea în
care ne-am raportat, de-a lungul acestor ani, la poezie – piatra de
temelie a cunoștințelor literare. Totuși discuțiile despre
poezie ne făceau să ne plecăm descurajați ochii în pământ, și,
indiferent ce spuneam, încheiam dând din umeri a incertitudine.
Până și asistenții profesorilor se fereau de sentințe finale,
așa că ne întâlneam cu toții în locul comun al bunului simț,
pentru că despre poezie nu se poate vorbi decât în termenii
bunului simț.
Sigur, uneori câte un student se mai distanța de pluton,
interpretând ca un nebun pe marginea lui Barbu, dar obosea repede.
Ana ne uimea pe toți cu schițele și desenele ei în care ne arăta, negru pe alb, adevărata natură erotică a leagănului
mitologic, și totul devenea un quality porn care ne excita simțurile
preț de câteva zile. După care ne întorceam la text, pe care, în
lipsa desenului, îl vedeam cu totul altfel. Nu mai înțelegeam cum
putusem să cădem pradă unor suprainterpretări care nu aveau de fapt
decât darul de a limita textul, poezia lui Barbu și poezia în
general. Scuturam din cap și o luam de la capăt, fără să știm
exact de ce anume ar trebui să ne sprijinim.
Existau și cei care găseau în biografism o salvare la îndemână.
Poveștile lor erau uneori interesante, până la punctul în care ne
trebuiau judecăți de valoare și ne uitam unii la alții ca niște
condamnați. Mulți se descurcau totuși excelent la examene, făcând
din imposibilitatea lor personală de înțelegere un subiect de
înțelegere în sine – ceea ce era de fapt soluția la care
recurgeam by default. Certitudinea și poezia nici n-ar trebui să
meargă mână-n mână, și gândul ăsta ne lăsa să dormin
nopțile. Dar la un moment dat un alt gând ne zgândărea și nu ne
dădea pace, că cum adică, chiar așa? Ceva trebuie să înțelegem
din toată povestea cu poezia.
Mai erau și cei care recunoșteau, se căiau chiar înainte de
examen, aruncau cursurile pe pat, își luau poziția lotusului și
spuneau senin că asta e, ei n-o să înțeleagă niciodată poezia.
Corina mai făcea așa și devenea cu atât mai ok cu cât înaintea
examenelor la limbă se găseau ceilalți, care-i recunoșteau că ei
nu pentru limbă au dat la Litere. Ceea ce practic trasa trei
direcții distincte, reunite în aceeași oală pentru simplul fapt
că sunt făcute din litere până la urmă.
E drept că trebuie să citești multă poezie ca să înțelegi mult
din poezie, dar nu poți să faci prea mult timp ceva ce nu înțelegi.
Cu anii, fiecare a început să-și făurească propria definiție,
pe care n-a mai împărtășit-o celorlalți, ca în facultate, cu
mândrie, ci a ținut-o pentru el, rușinându-se cumva de propria
lui convingere care cel mai probabil e nejustificată. Un alt
mecanism defensiv al studenților de la Litere.
Acum merg cu mâinile în buzunar și trag cu disperare dintr-o
țigară. Mă duc să mă îmbăt în Londophone, și-mi trece așa
prin minte, fulgerător, o replică din sesiune de-a lui Emilian. Pe
atunci așteptam cu toții să răsară falnic 601 de după deal, ne
uitam la Splai și orătăniile care se spălăceau acolo. De
nicăieri, rupând tăcerea aia grea de dinainte de examen, Emilian
s-a întrebat, retoric dar cu voce tare: „Oare ce-or înțelege
rațele astea din literatură?” Pe fond nervos am izbucnit cu toții
în râs atunci, dar acum nu mi se mai pare nostim, trag din nou din
țigară și cu cât mă gândesc mai mult la asta, cu atât mi se
pare mai bună întrebarea. De ce nu ne mai punem întrebările
astea?
Mai trag un fum și de undeva apare un tip zdrențăros care mă
întreabă, cu jumătate de gură, „Nu mai ai o țigară?” Mâna
din buzunar mi se strânge instinctiv în pumn în jurul pachetului
de țigări de-abia început și-i răspund automat, arătându-i
chiștocul din cealaltă mână, fals-deznădăjduit: „Nu, asta e
ultima...” Tipul face o piruetă și pleacă, lăsându-mă să mă
gândesc la faptul că e ciudat, toată perioada aia în care poezia
ne era cel mai mare dușman a fost de fapt cea mai poetică perioadă
pe care am trăit-o, nu înțeleg de ce ne-am oprit așa brusc.
Grăbesc pasul spre Londophone, să nu vină la mine vreunul dintre
absolvenți, zdrențuros, să mă întrebe, „Nu te supăra, mai ai
cumva un job?”, și eu să-i răspund, cu mâna strângându-mi-se
instinctiv în pumn în jurul cardului pe care tocmai mi-am primit
salariul, „Nu, ăsta e singurul...”
M-a secat la inimă:)
RăspundețiȘtergere