23 iul. 2013

Ecuaţia care explică tot Californication


Acum vreo cîţiva ani am încercat să mă uit la primul episod din Californication și după câteva minute am constatat că nu pot. Îmi dispăruse partea aia a creierului care mă făcea să nu mă opresc de fiecare dată când mă apucam de ceva scârbos și inutil, aceeași care mă ajutase să termin Literele. 

De când nu mai muncesc însă partea aia a creierului mi-a crescut și s-a dezvoltat splendid. Nu e zi în care să nu mă trezesc cu gândul că abia aștept să nu fac nimic toată ziua. Așa că m-am uitat la toate sezoanele din Californication pentru că mi s-a părut cel mai stupid lucru pe care-l puteam face. Ulterior, am citit o carte de Max Frisch care m-a făcut să-mi schimb părerea, dar asta nu contează.

În cazul în care însă există oameni acolo care nu vor să se uite la tot Californication dar ar vrea să își facă o idee clară despre ce este vorba în tot acest serial, vă anunț că, după o muncă asiduă de 5 minute (timp în care mi-am tăiat și unghiile de la picioare) am reușit să întocmesc ecuația care explică absolut tot serialul.

Ecuația pe care o voi dezvălui aici ilustrează fiecare interacțiune dintre personajele serialului și impactul acestora asupra conflictului principal + secundar. E o schemă care vă va scuti din efortul de a downloda cele șase sezoane și vă va face să vă simțiți un pic mai împlinitiți.

Ok, iată ecuația conflictului principal:

H + K = L O V E; H - K = S A D

Legendă: H înseamnă Hank, numele protagonistului
K înseamnă Karen, numele iubitei protagonistului

Dacă ați înțeles ecuația asta atunci ați înțeles tot serialul, pentru că restul conflictelor secundare se rezumă la același lucru. Probabil că principalul conflict secundar e relația dintre agentul literar al lui Hank, Charlie, și soția acestuia, Marcy. Pe tot parcursul serialului aceștia sunt un fel de punere în abis comică a celorlalți, deci ecuația lor arată la fel: H + K = L O V E, H - K = S A D (unde, de data aceasta, H înseamnă Charlie și K Marcy).

Hank are o fată cu Karen, care se numește Becca, și care va avea pe parcursul serialului câțiva iubiți de care se va despărți. Se aplică aceeași ecuație: H + K = L O V E, H - K = S A D (unde H înseamnă iubitul Beccăi și K înseamnă Becca).

De fiecare dată când o tipă frumoasă se distinge ca personaj secundar, lucrurile se complică puțin, iar ecuația se dezvoltă în felul următor:

(H + X) + K = (H + X)- K

Ceea ce înseamnă că Hank se fute cu personajul secundar care e o fată frumoasă, ceea ce declanșează o schimbare de situație în firul narativ, ducând în cele din urmă la despărțirea dintre el și Karen, ceea ce îl va face pe Hank să caute împăcarea cu Karen, care va duce inevitabil la o nouă despărțire cauzată de faptul că apare un nou personaj secundar feminin care arată bine, cu care Hank se va fute, cauzând o nouă despărțire de Karen și o nouă încercare a acestuia de a se împăca cu Karen.

Vi se pare puțin cam repetitiv? De ce? Acest lucru se întâmplă doar de 127 de ori pe tot parcursul celor șase sezoane.

Dar dacă nu vă interesează toate aceste triunghiuri amoroase, vă puteți delecta cu absolut oricare dintre cele 127 de clișee în care serialul abundă (Hank e un scriitor chipeș, inteligent și cinic, care bea și fute tot, inocent și imatur) sau în celelalte scheme repetitive în care serialul se scaldă (fiica lui Hank vrea și ea să devină scriitoare, de exemplu, ca taică-su, asta după ce unul din foștii ei iubiți voia să devină scriitor, ca taică-su ei, asta după ce sora vitregă a Beccăi voia să devină scriitoare, tot ca taică-su).

Dar la capitolul logică serialul recuperează tot. Ideea este că toată lumea îl place și-l iubește pe Hank, în ciuda defectelor lui evidente. Pur și simplu. Iar Hank o iubește pe Karen, deși se fute cu toate fetele mai frumoase și tinere, pur și simplu.

Am uitat să zic că e cu spoiler alert. Mereu uit dacă asta se zice la început sau la sfârșit, scuze. Noapte bună.

Un comentariu :